RENAULT si FORMULA 1

11 titluri de constructor in 35 de ani: un palmares inegalabil pentru motoarele Renault


 

Titlul de campion mondial al constructorilor din Formula in anul 2012 este al 11-lea titlu de acest fel obtinut de Renault in calitate de echipa sau constructor de motoare. Dupa inceperea parteneriatului cu Williams la sfarsitul anilor '80, castigarea primului campionat survine in 1992. Este urmata de alte victorii in 1993 si 1994. Renault s-a aliat si cu Benetton in 1995 castigand o noua coroana mondiala inca de la primul sezon impreuna. Doua alte campionate cucerite cu Williams in 1996 si 1997 fac ca Renault sa atinga performanta de 6 titluri consecutive. Dupa o scurta pauza, Renault revine in competitie alaturi de echipa Renault F1 Team si cucereste titlurile puse in joc in 2005 si 2006. Ultima perioada petrecuta alaturi de Red Bull Racing i-a adus Renaultului alte trei distinctii de campion al constructorilor.

Performanta si motricitate, eficienta, fiabilitate si omogenitate: cheile succesului motoarelor Renault:

Cu 11 titluri obtinute pe parcursul a 35 de ani de participare la competitie, Renault se lauda cu un palmares neegalat de vreun alt constructor auto generalist, rivalizand pe pista cu constructori specializati (Mercedes, Ferrari si BMW in principal). Cele 11 titluri sunt dovada expertizei Renault in materie de constructie de motoare si pun in evidenta caracterul omogen al performantei motoarelor Renault.

 

Acest palmares se bazeaza pe trei componente:

  • Performanta & motricitate: motorul Renault se distinge prin capacitatea de adaptare la diferite sasiuri si prin motricitate. In 2013, 1 monopost din 3 este propulsat de Motorul R.S. 27.
  • Eficienta: valorificarea la maxim a fiecarei picaturi de combustibil pentru a avansa cat mai mult posibil reducerea greutatii monopostului si facerea acestuia sa fie mai rapid pe pista. 
  • Fiabilitate si omogenitate: pentru a castiga trebuie sa ajungi la finis! Iar performanta fara omogenitate e trecatoare. Datorita expertizei si capacitatii de adaptare a inginerilor mecanici de la Renault Sport F1, Renault a reusit sa propuna de-a lungul celor 35 de sezoane de campionat motoare cu performante uniforme indiferent de conditiile de pista.

Placerea si performanta la volan

In Formula 1 primeaza performanta. Pentru motoarele de serie, trebuie ca performanta sa procure si placere la volan. Inginerii care lucreaza la dezvoltarea motoarelor de "serie" - unii provenind de la departamentele de cercetare F1 - au proiectat prin urmare motoare "downsized" care maximizeaza randamentul energetic. Provocarea consta in reducerea cilindreei - adica in downsizing -, reducere care in anumite cazuri consta chiar in eliminarea unui cilindru, pastrandu-se totodata sau crescand puterea si cuplul motor prin supra-alimentarea asigurata de un turbocompresor. Astfel aproape toate noile motoare Energy au castigat intre 10 si 20 Nm in comparatie cu predecesoarele lor, asigurand placere la volan, dinamism, reprize, vivacitate si reactivitate.

Bineinteles ca si alte tehnologii inspirate din F1, precum structura patrata a camerelor de ardere, sunt puse in slujba performantei si satisfactiei oferite de motoarele de serie. Ultimul exemplu: pentru ca motoarele sa functioneze mai repede la temperatura ideala s-a copiat modul de recirculare a apei de racire aplicat in F1, rezultatul fiind rapiditate si eficacitate sporite.


Costuri scazute

Inamicul numarul in Formula 1 este masa. Valorificarea la maxim a fiecarei picaturi de combustibil permite alimentarea cu mai putina benzina, ceea ce face ca monopostul sa fie usor si deci mai rapid pe pista. Noile motoare Renault beneficiaza in mod direct de expertiza in acest domeniu a inginerilor Grupului. Motoarele Energy de ultima generatie asigura reduceri ale consumului si ale emisiilor de CO2 ce pot ajunge pana la 25%, in functie de motor.

In vederea scaderii consumului, Renault foloseste motoare mai usoare (din aluminiu), "downsized" (un motor de 1.2l consuma mai putin decat unul de 1.6L) si materiale inovatoare (grafit, Diamond-like carbon, lant de distributie din Téflon®...) care reduc frecarile dintre piesele mobile ale motorului. Mai putine frecari, masa mai redusa inseamna mai putine pierderi de energie si pana la urma mai putin combustibil consumat! Iar mai putin combustibil inseamna emisii mai putine emisii de CO2 si impact mai scazut asupra mediului, inca un punct forte pentru Renault.

Prin motoarele Energy, soferul are la dispozitie motoare deopotriva reactive si econoame la utilizare.


Calitate si robustete

Omogenitatea, robustetea si fiabilitatea fac parte din ADN-ul motoarelor F1 ale Renault. Fara aceste calitati niciuna dintre victorii si nici cel mai recent titlul de campion al constructorilor in anul 2012 nu ar fi fost posibile!!

Echipele Renault, atat cele din F1 cat si cele din "serie", sunt extrem de exigente cu privire la consolidarea calitatii si fiabilitatii motoarelor...fie ca este vorba de cele din formula 1, fie ca este vorba de cele destinate vehiculelor de "serie". Inginerii proveniti din filiera formula 1 au coordonat proiectarea noilor motoare de serie, preluand totodata metodele de proiectare si instrumentele electronice de calcul si simulare a rezistentei motoarelor folosite in F1. Testele de calitate la iesirea de pe linia de montaj sunt efectuate in mod sistematic, asigurand astfel noi motoare mereu mai fiabile si mai rezisente in timp.

Inapoi la pagina de evenimente